Ik heb al vaker geschreven over eten en Amerikanen. Op de
een of andere manier interesseert het me. Waarschijnlijk omdat het hier zo
ontzettend anders gaat dan in Nederland. De bedrijven lijken hier meer op geld
gefocust (goedkoopste prijs, winstbejag van bedrijven) dan in zorg voor de
consument. Of dat verkeerd is laat ik aan jullie zelf over, ik wil er gewoon
over schrijven.
Een van de grote verschillen betreft de keurmerken die op
producten staan. In Nederland zie je steeds meer keurmerken op producten, zoals
ECO, Ik Kies Bewust en een vegetarisch keurmerk. Allemaal bedoeld om de
consument te informeren dat het product voldoet aan bepaalde (gezondheids)normen.
Hier gaat een strenge keuring aan vooraf, maar bedrijven hebben het er graag voor
over. De consument vraagt er naar en heeft er een hogere prijs voor over. Het
wordt als een toegevoegde waarde gezien.
Over Amerikaanse keurmerken kan ik kort zijn. Die zijn er
niet. Erger nog, food labeling vind vrijwel niet plaats in Amerika, het gevolg
van een succesvolle lobby van de grote industriële bedrijven. De enige
verplichting is het aangeven van bepaalde voedingswaarden op een product, zoals
calorieën en het vetgehalte. Verder moet iedereen zelf maar uitvogelen wat ze
kopen.
Een ander groot verschil is het gebruik van genetisch
gemodificeerd (GG) voedsel. In Europa is het nog niet toegestaan om dit te
verbouwen. Je zal ook vrijwel geen GG producten in de schappen zien. Vooral de
onzekerheid over de lange termijn effecten op de gezondheid is een reden
hiervoor. Het schijnt dat er wel GG margarine verkrijgbaar is, maar dit moet
met een label op het product worden vermeld. GG voedsel in Amerika is echter
een heel ander verhaal. Hier is het een enorme groeimarkt. En niet alleen in
soja en maïs (zie ook Food Inc) maar op grote schaal worden GG gewassen
geteeld. Tomaten, aardappelen en binnenkort zelfs zalm. En de verkoop ervan
gaat prima. Niet in de minste plaats omdat de consument er niets van doorheeft.
Op een label staan immers alleen de calorieën en het vetgehalte. De bedrijven
zijn van mening dat het melden van het gebruik van GG voedsel de consument
alleen maar onnodig ongerust zou maken.
Amerikanen lijken daarmee uit te gaan van het principe
dat iets goed is tot het tegendeel is bewezen. Nederlanders en Europeanen
zitten meer op de lijn dat voorkomen beter is dan genezen. Kies zelf maar wat
je het lekkerst vindt.
No comments:
Post a Comment