Menu bar

Wednesday, February 29, 2012

Fijne dag vandaag!

Soms heb je een uniek goede dag. Echt alles lukt. Je zit lekker in je vel, het werk verloopt vloeiend, je hebt leuke gesprekken met leuke mensen, je hebt alles duidelijk voor ogen  en alle vooruitzichten lijken  haalbaar. In weertermen gesproken, het zonnetje schijnt en je hebt de wind mee. Heerlijk, zulke dagen. 


Ik merk dat ik altijd probeer dit gevoel vast te houden. Ik heb vandaag zo’n fijne dag, die wil ik morgen ook wel. En overmorgen. Altijd natuurlijk. Ik ga na waardoor het precies komt dat ik zo’n goede dag heb, zodat ik die kenmerken kan kopieren op de volgende dagen en zo altijd een topdag heb. Dat lukt me alleen nooit.

Moet ik altijd vroeg opstaan om een goede dag te hebben? Moet ik altijd beginnen met de moeilijke taken voor die dag? Genoeg tijd vrijmaken voor intervisie met anderen? Moet ik de avond ervoor een leuke avond hebben gehad met vrienden of partner? Moet ik in de actiestand staan of juist niet?

Ik kan er geen patroon in ontdekken. Ik moet toegeven dat zulke dagen me overkomen, en dat alle moeite om het te analyseren en in te bedden in mijn dagelijkse routine geen nut heeft. De dag erna is toch altijd weer anders. Waar gister alle puzzelstukjes zomaar op hun plaats vielen, ligt er vandaag een hele nieuwe puzzel, en zijn ook alle stukjes anders van vorm. Toch zijn er drie zaken die ik kan aanstippen als algemeen geldig:

-        Een goede dag heeft vrijwel altijd te maken met andere mensen. Je zit lekker in je vel omdat je een interactie hebt (gehad) met anderen waar je je goed over voelt. Geluk komt nooit alleen. Ook ben ik van mening dat door vriendelijk gedrag te vertonen tegen anderen, je dit altijd dubbel en dwars van ze terugkrijgt. Wie goed doet, goed ontmoet.

-        Het gevoel een goede dag te hebben heeft altijd te maken met de dagen daarvoor. Verandering is altijd relatief. Dus als je de afgelopen dagen je minder hebt gevoeld en je de oorzaak daarvan wegwerkt, neemt je humeur een (relatief) grote stap in de goede richting. Daarom lukt het ook zo slecht om die topdag vast te houden. Na 1 topdag moet de volgende dubbeltop zijn om hetzelfde gevoel te houden.

-        Het zijn de kleine dingen die het doen. Je hoeft helemaal geen grote prestaties te verrichten om een goede dag te hebben, vergeet niet dat geluk in je hart zit en grote prestaties in je hoofd. Een goede dag begint soms bij dat straaltje zonlicht dat ’s ochtends in je ogen valt. Die ene lieve opmerking van je kind. Dat leuke liedje op de radio. Je kan het achteraf niet meer benoemen, maar op dat moment zet je jezelf onbewust in de juiste versnelling en alles wat daarna gebeurt lijkt een aaneenschakeling van prettige momenten. Alsof je je ogen sluit voor de mindere zaken en alle vrolijke dingen juist extra belicht.

Laat een gelukkige dag je gewoon overkomen. Niet proberen om het krampachtig vast te houden, maar accepteren dat het zo is en zo bewust mogelijk meemaken. Gun het jezelf ook. Geluk is er om in geleefd te worden, niet om het volledig in te kapselen en toe te eigenen.








No comments: